Tvorím obchodné a marketingové stratégie na mieru, zavádzam nové trendy, moderný pohľad na firmu.
Je jasné, že cenotvorba predstavuje dôležitú súčasť každej firmy a zároveň tvorí aj strategický nástroj konkurenčného boja. Pri stanovovaní cien produktov alebo služieb vychádza pritom mnoho firiem a podnikateľov práve z cien svojich konkurentov. Je to však jediná správna voľba?
Aby firma zaujala zákazníkov, často volí obchodnú stratégiu nižšej ceny než má konkurencia. Môže sa však pritom ľahko stať, že cena stanovená kvôli konkurencieschopnosti bude generovať nižší obrat a vy budete musieť vynaložiť oveľa väčšiu energiu, aby ste nakoniec uspokojivý zisk dosiahli. Preto je rozhodujúce nájsť aj iné konkurenčné výhody spoločnosti, produktu či služby. Ďalším krokom je ich správne odkomunikovať. Presvedčiť zákazníkov o kvalite, aby boli následne ochotní zaplatiť aj vyššiu cenu.
Jednou z konkurenčných výhod tak môže byť práve kvalita produktov alebo služieb. Je mnoho segmentov na trhu, kde zákazníci preferujú vyššiu kvalitu a sú ochotní zaplatiť si za ňu viac. Investície do vylepšovania kvality výrobkov alebo poskytovaných služieb môžu teda predstavovať pre mnohých podnikateľov cestu k svojej jedinečnosti a konkurenčnej výhode. Skvelým príkladom odlíšenia sa od konkurencie je spoločnosť Apple. Ponúka síce svoje produkty za vyššie ceny, avšak zákazníci vedia, že ide o vysoko kvalitné a spoľahlivé zariadenia, preto sú ochotní zaplatiť za ne pokojne aj viac.
Výber produktového portfólia môže byť ďalšou konkurenčnou výhodou firmy. Ak dokáže podnikateľ ponúknuť širší sortiment než jeho konkurencia, môže to pre zákazníka predstavovať veľkú výhodu, za ktorú bude ochotní aj o niečo viacej zaplatiť. Ako príklad môžeme uviesť tentokrát spoločnosť Amazon, ktorá je známa tým, že ponúka obrovský sortiment produktov. Zákazníci tu radi nakupujú, a to napriek tomu, že niektoré produkty môžu byť drahšie než u konkurencie.
Čo môžeme spomenúť ďalej a čo často firmy posúva v ich konkurenčnom prostredí je poskytovanie lepších služieb alebo dodatočných benefitov pre zákazníkov. Príkladom je spoločnosť Zappos.com. Ponúka svojim zákazníkom vynikajúce zákaznícke služby, ktoré sa snažia očakávania zákazníkov doslova prekonať. Vďaka tomu si spoločnosť získala mnoho lojálnych klientov. Zostávajú jej verní i napriek vyšším cenám.
Je teda dôležité, aby sa firmy neobmedzovali iba na nižšie ceny, ale využívali aj rôzne iné nástroje na zvýšenie konkurencieschopnosti. Môže ísť o už spomínané zvyšovanie kvality, vytváranie brandu, budovanie dobrého povedomia o spoločnosti ap.
Cena teda nie je jediným faktorom, ktorým sa spoločnosť môže odlíšiť od konkurencie. Vývoj cien by sa mal riadiť najmä konkurenčnými výhodami, kvalitou produktov a služieb, značkovým imidžom a marketingovou stratégiou firmy. Ak sa firma alebo podnik dokáže na trhu presadiť aj niečím iným než iba nízkou cenou, je veľmi pravdepodobné, že sa dokáže udržať a posilniť svoju pozíciu aj v situáciách, kedy sa ostatní budú snažiť len súťažiť o najnižšiu cenu.